Олена Давлетшина – викладач англійської ЦРД “ІНДИГО”

Раннє навчання іноземній мові – тема, яка, мабуть, ніколи не наскучить ні батькам, ні фахівцям. Яка думка  викладача англійської мови Центру розвитку дитини “ІНДИГО”   – Олени Давлетшиної?

Полярність думок – від категоричного «не можна!» до не менш категоричного «якщо не зараз, то ніколи»  примушує вдумливих батьків розгубитися: хочеться не пропустити в розвитку малюка нічого важливого, але страшилки про «несформованість рідної мови» і «спотворення в психіці» налякають кого завгодно.

Насправді ж все дуже просто: процес навчання малюків іноземній мові (як і іншому предмету) повинен бути побудований відповідно до їх вікових особливостей. І тоді будь-які негативні наслідки навчання будуть виключені.

Ось і все. Необхідно тільки розібратися в тому, які вони, ці вікові особливості, і як саме їх слід враховувати. Сподіваюсь, цей матеріал допоможе розвіяти «міфи».

Коли можна починати заняття з вивчення іноземної мови малюком?

По суті, починати можна коли завгодно – прямо в пологовому будинку або на шість років пізніше. Головне – розуміти, що малюк раннього віку і дитина років п`яти-шести мають зовсім різну психологію. І, відповідно, підходи до навчання повинні принципово відрізнятися.

Для малюка перших двох років мова – субстанція неусвідомлювана. Спочатку дитинка лише прислухається до звуків мови, потім пробує їх повторювати, і лише пізніше, починаючи говорити «по-справжньому», вкладає в них певний сенс.

Отже, якщо люди, які в цей час оточують дитину, вимовляють звуки різних мов, вона легко засвоює їх усі.

Але є один нюанс: ці звуки повинні бути структуровані. Тобто одна мовна система не повинна змішуватися з іншою та створювати какофонію в дитячій свідомості, яка тільки починає формуватися.

А як цього добитися? Дуже просто: для кожної мови повинен бути певний подразник.

На одній мові завжди говорить мама, на іншій – тато. Або вдома завжди говорять  українською мовою, а в інших місцях – англійською. Або мама кожного разу одягає забавну шапочку, коли говорить іноземні слова. Або іноземною мовою «розмовляє» одна і та ж іграшка, і т.п. Тобто основний принцип навчання іноземній мові зовсім маленьких дітей – організувати природне мовне середовище і позначити «зміну» мовних моделей за допомогою певного персонажу, людини (викладача) або знаку.

Таким чином, при систематичних і достатньо частих заняттях цілком можливо добитися паралельного освоєння рідної та іноземної мов.

Будь-який «адепт» раннього розвитку Вам розповість, що чим раніше і інтенсивніше стимулюється мозок, тим він активніше розвивається. Значить, від такого навчання ви маєте право чекати не тільки практичної користі у вигляді дитячого лепету на іноземній мові, але і додаткового бонусу у вигляді вищого рівня розвитку інтелекту дитини в цілому.

Які особливості вивчення іноземною мови дитиною 3-5 років?

В принципі, з дітьми, яких починають навчати мові з 3-5 років, такий метод теж спрацює, але результати будуть набагато менш вражаючими, ніж при іншому підході – ігровому навчанні.

У малюків цього віку рідна мова вже більш-менш сформована, тепер вона удосконалюється за рахунок свідомого засвоєння мовних норм і правил.

Характерне для дітей цього віку дитяче словоутворення переконливо доводить, що розвиток мови тепер уже результат не наслідування, а мислення дитини.

Тому і в навчанні іноземній мові краще робити ставку на усвідомлене оволодіння ще однією мовною системою.

Проте і тут є певні правила, дотримання яких робить навчання ефективним і безпечним:

Ігрова мотивація. Необхідно пам’ятати про те, що мовлення  іноземною мовою – діяльність для дитини абсолютно незнайома. Малюкові абсолютно не потрібно знати назви предметів іншою мовою, якщо він чудово знає, як назвати їх  рідною. Тому, займаючись з дитиною, потрібно весь час створювати так звану «мовну ситуацію», тобто таку ситуацію, коли дитина вимушена і хоче говорити іншою мовою. Для цієї мети і служить гра.

Нехай до малюка приходить герой, що не вміє говорити українською мовою, або відправляйтеся з дитиною у «віртуальну» подорож по світу – тут все залежить від вашої фантазії і винахідливості. Чим привабливіше буде для дитини сюжет, тим швидше вона запам’ятає слова і вирази іноземною мовою.

Зовсім не як у школі. Пам’ять і увага дітей цього віку – мимовільні, тобто діти на заняттях звертають увагу і запам’ятовують не «навмисно», зусиллям волі, а як би «мимохідь», і лише те, що  привернуло їх увагу та знайшло емоційний відгук.

Саме тому в навчанні дошкільнят неприйнятні методи, що використовуються в школі – завдання «вивчи, запам’ятай, повтори» і т.п. Необхідно ситуації обігравати і емоційно забарвлювати. Тут на допомогу знову приходить гра.

Зрозумілі теми. Навчаючи дітей іноземній мові, важливо спиратися на той життєвий досвід, який у них є. Тому вибираються близькі і зрозумілі дитині теми – «родина», «будинок», «іграшки», «тварини і рослини», «транспорт», «природа» та інші.

Багаторічна власна практика доводить, що має сенс вчити нові слова, наприклад,  кольори англійською мовою, навіть якщо вона їх не знає на рідній мові.

Правильна вимова. Дуже важливо, щоб у педагога була правильна (а краще ідеальне) вимова. При цьому не варто вимагати такої ж ідеальної вимови у малюків, необхідно лише звертати увагу дітей на відмінності у вимові слів  різними мовами і м’яко поправляти дитину, вимовляючи правильний варіант.

Варто відзначити, що питання вивчення іноземної мови дитиною, яка в даний момент відвідує заняття з логопедом, направлені на корекцію вимови звуків рідної мови, потребує поради фахівця.

Підходьте до процесу творчо, і Ви переконаєтеся, що правильно побудоване навчання сприяє розвитку мови, мисленню і пам’яті малюка!

Саме у нас в Центрі розвитку дитини «ІНДИГО» при навчанні дітей іноземній мові враховуються всі ці правила, а процесом і результатами спільної роботи задоволені і діти, і батьки, і викладачі!