Олена Давлетшина – викладач англійської ЦРД “ІНДИГО”

Тема раннього вивчення іноземної мови завжди актуальна як для батьків, так і фахівців. Своєю думкою щодо цього поділилась  викладач англійської мови Центру розвитку дитини “ІНДИГО” Олена Давлетшина.

Полярність думок, від категоричного «не можна!» до не менш категоричного «якщо не зараз, то ніколи»,  змушує батьків розгубитися. Хочеться не прогавити в розвитку малюка нічого важливого, але псевдоаргументи щодо «несформованості рідної мови» і «спотворення в психіці» налякають кого завгодно.

Насправді, все дуже просто: процес навчання малюків іноземній мові (як і іншим предметам) має будуватись відповідно до їх вікових особливостей. В такому випадку будь-які негативні наслідки навчання будуть нейтралізовані.
Необхідно висвітлити, які вони, ці вікові особливості, і як саме їх слід враховувати. Даний матеріал допоможе розвіяти «міфи».
Коли можна починати заняття з вивчення іноземної мови малюком?
Починати можна будь-коли – одразу в пологовому будинку або на шість років пізніше. Головне – розуміти, що у малюка раннього віку та дитини років п`яти-шести зовсім відмінні психологічні особливості. І, відповідно, підходи до навчання повинні принципово відрізнятися.
Для малюка перших двох років мова – явище неусвідомлюване. Спочатку дитинка лише прислухається до звуків мови, потім пробує їх повторювати, і лише пізніше, починаючи говорити «по-справжньому», вкладає в них певний сенс.
Отже, якщо люди, які в цей час оточують дитину, вимовляють звуки різних мов, вона легко засвоює їх усі.
Але є важливий момент: ці звуки повинні бути структуровані. Тобто одна мовна система не повинна змішуватися з іншою та створювати какофонію в дитячій свідомості, що тільки починає формуватися.
Як цього досягнути? Дуже просто: для кожної мови повинен бути певний подразник.
На одній мові завжди говорить мама, на іншій – тато. Або вдома завжди говорять  українською мовою, а в інших місцях – англійською. Або мама кожного разу одягає кумедну шапочку, коли говорить іноземні слова. Або іноземною мовою «розмовляє» одна і та ж іграшка, і т.п. Тобто основний принцип навчання іноземній мові зовсім маленьких дітей – організувати природне мовне середовище і позначити «зміну» мовних моделей за допомогою певного персонажу, людини (викладача) або знака.
Таким чином, при систематичних і достатньо частих заняттях цілком можливо досягнути паралельного освоєння рідної та іноземної мов.
Будь-який «адепт» раннього навчання підтвердить, що раннє та інтенсивне стимулювання мозку сприяє його активному розвитку. Як результат подібної практики – не лише користь у вигляді дитячого лепету іноземною мовою, але і додатковий бонус – вищий рівень розвитку інтелекту дитини в цілому.
Які оcобливості вивчення іноземною мови дитиною 3-5 років?
Загалом, з дітьми, яких починають навчати мові з 3-5 років, такий метод теж спрацює, але результати будуть менш вражаючими, аніж при ігровому навчанні.
У малюків цього віку рідна мова вже більш-менш сформована, тепер вона вдосконалюється за рахунок свідомого засвоєння мовних норм і правил.
Характерне для дітей цього віку дитяче словоутворення переконливо свідчить, що розвиток мови тепер є результатом не наслідування, а мислення дитини.
Тому і в навчанні іноземній мові краще акцентувати увагу на усвідомленому оволодінні ще однією мовною системою.
Проте і тут є певні правила, дотримання яких робить навчання ефективним і безпечним:
Ігрова мотивація. Необхідно пам’ятати про те, що мовлення  іноземною мовою – діяльність для дитини абсолютно нова. Малюкові не потрібно знати назви предметів іншою мовою, якщо він чудово знає, як назвати їх  рідною. Тому, займаючись з дитиною, потрібно весь час створювати так звану «мовну ситуацію», тобто таку ситуацію, коли дитина вимушена і хоче говорити іншою мовою. Для втілення цієї мети служить гра.
Нехай до малюка приходить герой, що не вміє говорити українською мовою, або відправляйтеся з дитиною у «віртуальну» подорож по світу – тут все залежить від вашої фантазії і винахідливості. Чим привабливішим буде для дитини сюжет, тим швидше вона запам’ятає слова і вирази іноземною мовою.
Зовсім не як у школі. Пам’ять і увага дітей цього віку – мимовільні, тобто діти на заняттях звертають увагу і запам’ятовують не «навмисно», зусиллям волі, а як би «мимохідь», і лише те, що  привернуло їх увагу та знайшло емоційний відгук.
Саме тому в навчанні дошкільнят неприйнятні методи, що використовуються в школі, – завдання «вивчи, запам’ятай, повтори» і т.п. Необхідно ситуації обігравати і емоційно забарвлювати. Тут на допомогу знову приходить гра.
Зрозумілі теми. Навчаючи дітей іноземній мові, важливо опиратися на той життєвий досвід, який у них є. Тому вибираються близькі і зрозумілі для дитини теми – «родина», «будинок», «іграшки», «тварини і рослини», «транспорт», «природа» та інші.
Багаторічна власна практика підтверджує, що є сенс вивчати нові слова, наприклад,  кольори англійською мовою, навіть якщо дитина їх не знає рідною мовою.
Правильна вимова. Дуже важливо, щоб у педагога була правильна (а краще ідеальна) вимова. Але не варто вимагати такої ж ідеальної вимови у малюків, необхідно лише звертати увагу дітей на відмінності у вимові слів  різними мовами і м’яко поправляти дитину, вимовляючи правильний варіант.
Варто відзначити, у випадку вивчення іноземної мови дитиною, яка в даний момент відвідує заняття з логопедом, направлені на корекцію вимови звуків рідної мови, потрібна порада фахівця.
Підходьте до процесу творчо, і Ви переконаєтеся, що правильно побудоване навчання сприяє розвитку мови, мислення і пам’яті малюка!
Саме у нас в Центрі розвитку дитини «ІНДИГО» під час навчання дітей іноземній мові враховуються всі ці правила, а процесом і результатами спільної роботи задоволені і діти, і батьки, і викладачі!